آشنایی با سرعت تصویر برداری ( فریم ریت )

حتما موقع تصویر برداری اصطلاح فریم  ریت به گوشتون خورده. سرعت فریم چیه؟ سرعت فریم به تعداد فریم‌هایی گفته میشه که ظرف 1 ثانیه از جلوی چشم شما عبور می‌کنه. در بهترین حالت، چشم 10 تا 12 FPS رو می‌تونه تشخیص بده. اما طبق ساختار چشم و مغز انسان، مناسب‌ترین سرعت فریم برای اینکه بتونیم تصاویر فریم‌ها رو به صورت طبیعی و پیوسته ببینیم  24 فریم بر ثانیه (FPS) هست.

فریم در تصویر برداری - فریم ریت

هر چه سرعت فریم در واحد زمان بیشتر باشد، تعداد تصاویر برداشت شده بیشتر بوده و در نتیجه پیوستگی فیلم نمود بیشتری خواهد داشت.

مهمه که به خاطر داشته باشیم «سرعت شاتر» با «سرعت فریم» یک مفهوم نیستند! سرعت شاتر، طول مدتی هست که برای هر تصویر، دهانه شاتر باز شده و نور وارد می‌شه؛ اما سرعت فریم تعداد تصاویر ثبت شده توسط دوربین در یک ثانیه هست. بین سرعت شاتر و سرعت فریم یک تناسبی وجود داره.

مثلا اگر سرعت شاتر دوربین شما یک‌سی‌ام ثانیه و سرعت فریم 60 فریم بر ثانیه باشه، دوربین شما می‌تونه فقط 30 عکس در هر ثانیه بندازه. این باعث میشه در بعضی فریم‌ها تصاویر  یکسانی رو شاهد باشیم. برای رفع این مشکل، توصیه میشه حداقل سرعت شاتر دو برابر سرعت فریم تنظیم بشه.

برگردیم به مبحث سرعت فریم؛ اگه سرعت فریم در یک فیلم کم‌تر یا زیادتر باشه، چه اتفاقی می‌افته؟

اگه سرعت فریم کمتر از 24 FPS باشه، یعنی تعداد تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه کمتر از حالت نرماله. بنابراین فیلم رو به صورت تصاویر منقطع‌تری می‌بینیم؛ مثل ویدئوی برخی از مدل‌های ساده دوربین‌های مداربسته یا وب کم‌های قدیمی.

اما اگه  سرعت فریم بیشتر از 24 FPS باشه، یعنی تعداد تصاویر نمایش داده شده در یک ثانیه بیشتر از حالت نرماله. بنابراین، جزئیات و حرکات بیشتری در فیلم به چشم می‌خوره.

فریم تصویر - مقایسه 24 فریم بر ثانیه و 48 فریم بر ثانیه

وضوح پره آسیاب بادی در حال گردش در 48 فریم بر ثانیه بیشتر از 24 فریم بر ثانیه است. در 24 فریم بر ثانیه، حالت مات (موشن بلار) در مسیر حرکت پره‌ دیده می‌شود.

دو نوع سیستم پخش فیلم در دنیا متواله که عبارت است از:

این دو سیستم رو احتمالا موقع خروجی گرفتن یک فیلم از نرم‌افزار تدوین دیدین. سیستم رنگی  NTSC، مخصوص پخش تلویزیونی در کشورهای ژاپن و قاره آمریکای شمالی و مرکزیه که منطبق با سرعت فریم 30 FPS هست. اما سیستم رنگی PAL برای پخش در تلویزیون ایران و اروپاست که با فریم‌ریت 25 FPS مطابقت داره.

انواع فریم‌ ریت در تصویر برداری

برای عکاسی و فیلمبرداری از اشیاء و طبیعت بی‌جان، طبیعت زنده، محیط‌های پر  رفت و آمد مثل خیابان یا شلوغ مثل ورزشگاه‌ها مدل دوربین و سرعت فریم های تنظیم شده باید تفاوت‌ داشته باشن. وگرنه تصاویری که ثبت میشه حق مطلب رو ادا نمی‌کنه. مثلا اگه با سرعت فریم 24 FPS که میزان استانداردی برای بسیاری از پروژه‌هاست بخوایم از تماشاچی‌های یک ورزشگاه فیلم بگیریم، موشن بلار (Motion Blur) زیادی در تصویر خواهیم دید.

فریم تصویر - مقایسه فریم ریت 60 فریم بر ثانیه و 120 فریم بر ثانیه

قیاس تصاویر 60 و 120 فریم بر ثانیه.برای فیلمبرداری از صحنه‌های ورزشی و هر شیء متحرک با سرعت زیاد، هر چه سرعت فریم بیشتر باشد، تصاویر با وضوح بیشتری بدست خواهد آمد.